söndag 16 september 2012

Hej igen!

Att sätta sig här igen känns lite konstigt.
Orden flödar inte som förr och det är för att det inte riktigt är som förr.
Men jag är på god väg att ta mig tillbaka.

Efter att ha varit duktig och bitit hop och kastat sorgerna bakom min rygg länge, länge så hamnade jag i en depression i somras med panikattacker och massor av självanklagelser.
Jag försökte hänga mig kvar här men att skriva och låtsas att allt är toppen & härligt fastän det inte är det går inte till slut. Att läsa om andra som har det finemang, gick till slut inte heller.

Att livet kan bli så mörkt och meningslöst har varit en skrämmande upplevelse.
Att jag till synes inte har något att vara ledsen förr (inget dödsfall, sjukdom eller skilsmässa i familjen) gör inte skuld och skam mindre heller.
Alla mina tankar gick bara bakåt - på allt som gått fel och på alla dumheter jag gjort eller sagt. Till slut blev hjärnan så speedad (läkarens ord) så det gick inte att reda ut någonting eller tänka framåt. Gör om och gör rätt är ju svårt att åstadkomma med händelser som skedde för tio år sen - det förstår jag förståndsmässigt men känslomässigt var jag ett vrak.
Ett vrak som bara grät och grät.

När jag till slut kom till läkaren och hon frågar om jag kan tänka mig att ta antidepressiva tabletter så svarar jag JA med en gång. Jag var beredd att gör vad som helst för att inte må så fruktansvärt dåligt och allt jag ville var att bli glad igen.
Det har tagit några veckor med ytterligare lugnande tabletter när det varit som värst men nu börjar jag fungera riktigt bra. Trycket över bröstet är borta och jag börjar se fram emot höstens sen tidigare planerade resor, vilket bara varit skrämmande och helt ogenomförbara för ett tag sen.

Med risk för att blotta mig alldeles så vill jag gärna berätta för er som (såklart) undrat vad som hänt. Att få beskedet "du har hamnat i en depression" var både jobbigt och en lättnad. Jag förstod ju att någonting var fel men nu får jag hjälp.
Att gå till psykolog och bena i alla tilltrasslade tankar ingår också i läkningsprocessen och som sagt, jag gör vad som helst för att inte hamna här igen!

Jag uppskattar så mina vänner som ringt och sms:at förståelse, uppmuntrande och peppande ord. Ni är ovärdeliga i såna här tider när grundplåten till mitt tillstånd varit känslan av att bara vara till besvär och inte till glädje för någon.
Jag är så tacksam!


Jag har bestämt mig för att inte skämmas för det här, utan det är som det är
 och jag kommer att bli bra igen!

Att fortsätta blogga och hälsa på hos er igen är min intention men vi får se i vilken frekvens det blir.
Hösten bjuder annars på 
resor till Amsterdam med jobbet,
Stockholm med bokklubben
& New York med familjen.

Reser som jag hoppas och tror klara av nu och som jag äntligen ser fram emot.

En grundkurs i digitalkamerans värld hade jag anmält mig på innan jag föll. Den börjar på onsdag och jag hoppas kunna ta mig dit och göra det bästa av det. Vi har köpt en ny  kamera som tar de där fina närbildsfotona utan särskilt mycket ansträngning. Att läsa instruktionsboken till densamma är rena grekiskan så hoppas kursen kan hjälpa mig så att jag får lite självkänsla i mitt fotograferande. Självkänsla som varit en bristvara en längre tid.

Alla kära bloggvänner och andra som tittar in här - nu vet ni på ett ungefär vad som hänt och att ni undrat var jag tagit vägen har gjort mig varm i hjärtat. Jag har försökt få ner några rader tidigare men det har helt enkelt inte gått.

Stor kram till er alla
Monica

17 kommentarer:

  1. Härligt att ha dig tillbaka!!
    Kram på dig!!

    SvaraRadera
  2. hej
    förstår dig precis. är i lite samma sits själv...kram susanne

    SvaraRadera
  3. Hej Monica!
    Det är DU som ska ha en STOR kram!
    Ta en dag i taget å du....Sköt om dig!
    KRAAAAM!
    //Nettan

    SvaraRadera
  4. Åh, Monica!

    Så glad jag blev när jag såg att du gjort ett inlägg i kväll! Nog har jag undrat över vart du tagit vägen, hur du mår och om det hade hänt något. Ledsen att höra att du har haft det jobbigt, men så bra att du har fått hjälp!
    Hoppas att du kan hitta fler och fler ljusglimtar och att stunder som känns meningsfulla i tillvaron kommer allt oftare.

    Ibland kan bloggvärlden kännas ytlig. Klart att man inte vill "blotta sig",som du skriver, alltför mycket. Klart att man vill framstå som positiv och glad. MEN - Klart att det inte alltid är så!!! Du ska veta att jag känner SÅ med dig, eftersom jag är en som allt för ofta kämpar med mitt svårmod. Jag känner inte dig mer än genom dina inlägg och kommentarer, men jag har sagt det förut: Du känns lite som en tvillingsjäl!
    Känslan av att själv få kämpa med sånt som så många andra inte ens behöver reflektera över är något som jag försöker leva med.
    (Men Per Mobergs citat: "Livet är en jobbig period." får mig att le litegrann igenkännande, faktiskt...)

    ALLT gott till dig, Monica! Och den STÖRSTA kramen också! // AH

    SvaraRadera
  5. Skönt att se dej här igen:) Kramar i massor till dej <3

    SvaraRadera
  6. Välkommen tillbaka, jag har saknat dig! Jag är gla att höra att du känner dig bättre och hoppas verkligen att det släpper helt under hösten.

    Kram och pepp till dig!

    SvaraRadera
  7. Har undrat var't du tagit vägen, strongt att berätta.
    Kramar och fortsätt krya på dig!

    SvaraRadera
  8. Men kära du, hade ingen aning. Har saknat dina inlägg och nu när jag vet lite om hur du har det, så tänker jag att det är kloka tankar du bär på. Skönt att du mår lite bättre!
    Ta hand om dig. Lova det.
    Många krya-på-dig-kramar till dig.

    SvaraRadera
  9. Många varma och hjärtliga "välkommen-tillbaka-kramar"

    En dag i taget.

    <3

    SvaraRadera
  10. Hej Monica
    Så tråkigt att höra att du inte mått bra men skönt att du verkar vara på bättringsvägen!

    Va rädd dig

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  11. Hej Monica!
    Vad glad jag blev när jag såg att du var tillbaka, men fy vad tråkigt att du inte mått bra. Jättestrongt av dig att dela med dig av något så personligt.Det är inget att skämmas över, utan mycket mänskligt. Det gav mig en tankeställare, det är lätt att bara köra på och vara duktig även om man inte mår så bra...
    Härligt att höra att du är på bättringsvägen.
    Ha det bra, va rädd om dig!
    Massor av kramar Catarina

    SvaraRadera
  12. Monica, du har ingenting att skämmas för. Så bra att du fått hjälp och att du är på bättringsvägen. Har kikat in här och undrat, förstås.


    Kram

    SvaraRadera
  13. Skönt att höra ifrån och att du fått hjälp. Vila dig nu.
    Många styrke kramar Pia-Lia

    SvaraRadera
  14. Jag har undrat så vart Du tagit vägen men kunde inte föreställa mig att Du mått så dåligt. Skönt att höra att det verkar gå åt rätt håll nu igen. Tänker på Dig och önskar Dig allt gott. Många kramar, Jenny

    SvaraRadera
  15. Såklart har jag saknat dig och undrat vart du tagit vägen. Att du fått panikångest och depression gör ju allt förståligt. Själv lider jag ju av samma sak och förstår precis hur du känner. Jag har varit dålig sen sex år tillbaka och fortsätter att kämpa. Jag tror att du måste inse att det här tar tid och att du kanske måste bli sjukskriven länge.Men vad vet jag om din situation?
    Kram till dig!

    SvaraRadera
  16. Skäms inte du är en modig kvinna! Läser sällan bloggar men följt din sedan jag hittade den. Vi är födda samma år med några dagars mellanrum. Har många likheter förutom att vår sport är handboll. Ta hand om dig själv nu först o börja inte blogga om du inte känner att det tillför något. Många varma kramar

    SvaraRadera